جایگاه های شارژ شهروند کارت در نقاط پر تردد شهر مناسب سازی شد

ایرانخواه: جایگاه های شارژ شهروند کارت در نقاط پر تردد شهر مناسب سازی شد به گزارش روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی...

بازدید از اتوبوسگردشگری

تقدیر جمالی نژاد از راه اندازی اتوبوس گردشگری توسط شهرداری قزوین بازدید جمالی نژاد از اتوبوس گردشگری ...

9/23/2024

آسیب شناسی شرح خدمات طرح‌های بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار گرفت

بیست و ششمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با محوریت "واکاوی و آسیب شناسی شرح خدمات طرح های بازآفرینی شهری" به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ بیست و ششمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با سخنرانی مسلم ضرغام فرد، فوق دکتر در برنامه‌ریزی بازآفرینی و راهبردی شهر برگزار شد.

در این نشست ضرغام فرد با اشاره به نارسایی در بنیادهای نظری طرح بازآفرینی در ارتباط با سایر طرح‌ها گفت: طرح بازآفرینی علی‌رغم اینکه در سطوح مختلف تهیه می‌شود اما جایگاه آن با سایر طرح‌ها دارای ابهام می‌باشد و بخش پایانی شرح خدمات این طرح با طرح راهبردی-عملیاتی شهر و شهرداری دارای اشتراکاتی است بر این اساس مهندس مشاور تهیه کننده طرح دچار سردرگمی می‌شود. به طور مثال بسیاری از شهرها هنوز طرح راهبردی-عملیاتی شهر و شهرداری ندارند و اقدام به تهیه طرح بازافرینی می نمایند و اگر طرح راهبردی عملیاتی تهیه شود آنگاه مغایرت هایی به وجود خواهد آمد.

وی بیان کرد: طرح بازآفرینی با وجود اینکه در اسناد فرادست آن (قوانین، ایین نامه ها و ...) به همه مباحث تاکید می‌کند اما عملا و در شاخص‌های اعلام شده از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری شاهد توجه صرف به شاخص های کالبدی است و در حقیقت فقط مباحث فرسودگی مد نظر می‌باشد و به سایر جوانب بازآفرینی توجهی نمی‌شود.

ضرغام فرد عدم تدقیق فرآیند چشم انداز ساطی و ماموریت سازی برای شهر، عدم الزام به مشارکت سایر ارگان ها و متولیان شهری، نبود سازکار برای مشارکت واقعی شهروندان در تهیه برنامه، ابهام در زمان بندی اجرای پروژه ها و ابهام در تامین مالی پروژه‌ها از آسیب های شرح خدمات بازآفرینی شهری در ایران است.

وی بیان کرد:  نبود سازوکار مشخص برای بازنگری سند بازآفرینی از دیگر آسیب‌های شرح خدمات بازآفرینی شهری در ایران است و سند بازآفرینی باید افق داشته باشد، پس از پایان هر سال باید سازوکاری برای پایش و ارزیابی میزان تحقق برنامه ها وجود داشته باشد و در شرح خدمات فعلی هیچ توجهی به بازنگری برنامه و ارزیابی میزان تحقق پذیری آن دیده نمی شود.

وی به عدم اتصال پروژه‌ها به برنامه سالانه شهرداری اشاره و بیان کرد: در شرح خدمات تدابیری برای اتصال بودجه مورد نیاز برای پروژه‌های بازآفرینی به بودجه بندی سالانه شهرداری وجود ندارد و در شهرهایی که سازمان بازآفرینی دارند ممکن است بودجه های جداگانه ای در همان سازمان تعیین و تصویب گردد، اما در شهرهای کوچکتر که ساختار و چارت سازمانی اجازه ایجاد واحد بازافرینی را نمی دهد اتصال بودجه بازافرینی به بودجه سالانه شهرداری از اهم موضوعات است که در شهر خدمات دیده نشده است.

ضرغام فرد تاکید کرد: از آنجایی که برنامه ریزی برای مردم است لذا باید از خود مردم برای تهیه، تصویب و اجرای برنامه ها یاری خواست و در واقع شعار طرح بازافرینی باید "با مردم و برای مردم " باشد.

وی اضافه کرد: در این شرح خدمات باید به سه عنصر انسان، فعالیت و عملکرد که از اصول اصلی هر گونه امایش است، توجه گردد. باید رئوس شرح خدمات به گونه ای باشد که هر سه عنصر را در کنار یکدیگر و مکمل یکدیگر بنگرد. در واقع باید این سه عنصر به گونه ای جهت دهی شوند که عدالت را در فضای برنامه ریزی تا حد ممکن برقرار سازند.

وی با تاکید بر مشخص شدن متولی اصلی و مشارکت همکاران فرعی طرح گفت: در حال حاضر ما شاهد تداخل عملکردی بین اداره راه و شهرسازی و شهرداری هستیم. در این بین اداره راه و شهرسازی و شهرداری گاها جدا از یکدیگر چنین طرحی را تهیه می کنند که در آن ها مغایرت های عظیمی دیده می شود. باید متولی اصلی طرح به صورت دقیق مشخص شود و همکاران طرح نیز قدرالسهم خود را به صورت کامل بپردازند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

related images