جایگاه های شارژ شهروند کارت در نقاط پر تردد شهر مناسب سازی شد

ایرانخواه: جایگاه های شارژ شهروند کارت در نقاط پر تردد شهر مناسب سازی شد به گزارش روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی...

بازدید از اتوبوسگردشگری

تقدیر جمالی نژاد از راه اندازی اتوبوس گردشگری توسط شهرداری قزوین بازدید جمالی نژاد از اتوبوس گردشگری ...

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۰

مطالعه و تهیه ضوابط بام سبز در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین قرار دارد

جمشید باجلان، سرپرست اداره طرح‌های توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین از مطالعه و تهیه ضوابط بام سبز در شهر قزوین خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ باجلان با اعلام اینکه مطالعه و تهیه ضوابط بام سبز در شهر قزوین در دستور کار این معاونت قرار دارد، گفت: این طرح در راستای افزایش سرانه فضای سبز به جهت ارتقای فضاهای خصوصی و عمومی شهر و افزایش کیفیت زندگی در دستور کار قرار گرفته است که هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می کند.

باجلان با اشاره به اینکه بام سبز بامی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک یا با محیط کشت روینده پوشانده می‌شود، گفت:  ایجاد فضای سبز در نزدیک خانه و خانواده، کاهش اثرات جزایر گرمایی در شهر، عایق صوتی ساختمان، جلوگیری از آلودگی آ بها، افزایش طول عمر بام، بهبود سیستم  زه کشی شهر و تعادل آب در خارج از شهر، تصفیه هوا و افزایش ارزش ملک از مزایای اجرای بام سبز است.

وی با بیان اینکه بام سبز در شهرهای شیراز، مشهد، تبریز اجرایی شده است، گفت:  اکنون بسته نهایی پیشنهادی تشویقی شهرداری قزوین جهت احداث بام سبز تهیه شده است و در مراحل تصویب می باشد.

باجلان تصریح کرد: بام سبز، فضاي سبز طراحي شده‌اي است که با احداث آن در فضاهاي بلا استفاده‌ ساختمان مانند پشت بام و تراس همسو با تکنولوژي مدرن و همخوان با ارزش‌‌هاي زيباشناسي، اجتماعي و فرهنگي مي‌تواند در شرايط زيست محيطي اکنون، فضاي سبز از دست رفته شهري را زنده کند و موجبات پايداري محيط، بهبود سلامت رواني و جسمي ساکنان و افزايش کيفيت زندگي شود.

وي با بیان اینکه بام سبز از راه‌هاي کنترل جزاير گرمايي در شهرهاي بزرگ است که از چند سال پيش در چند شهر بزرگ دنيا اجرا مي‌شود، بيان کرد: جزاير گرمايي مناطقي از کلان شهرهاست که به سبب تراکم ساخت و ساز و جمعيت، دمايي بيشتر از ساير نقاط شهري دارد. شهرداري ها بدون آنكه متحمل هزينه هاي سنگين احداث و نگه داري فضاي سبز شوند باعث گسترش سرانه فضاي سبز توسط خود مردم خواهند شد.

اين مسوول ادامه داد: با توجه به اينکه شهرداري ها براي گسترش سرانه فضاي سبز به خصوص در مراكز پر جمعيت شهري بايد هزينه سنگيني را بابت خريد زمين و تخريب بناهاي ساخته شده در آن اختصاص دهند و از طرفي احداث پاركي با فضاي كمتر از 10هزار متر مربع بدليل هزينه هاي نگهداري پارك مقرون به صرفه نمي باشد، ضرورت اهميت بام سبز براي متوليان شهري دوچندان می‌شود.

وي اضافه کرد: ولي در باغ بام و توسعه هاي عمودي فضاي سبز هيچ هزينه اي بابت خريد زمين و تخريب بنا پرداخت نمي‌شود و بام سبز را مي‌توان حتي در وسعت 100 متر نيز ايجاد کرد.

تصاویر مرتبط