جایگاه های شارژ شهروند کارت در نقاط پر تردد شهر مناسب سازی شد

ایرانخواه: جایگاه های شارژ شهروند کارت در نقاط پر تردد شهر مناسب سازی شد به گزارش روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی...

بازدید از اتوبوسگردشگری

تقدیر جمالی نژاد از راه اندازی اتوبوس گردشگری توسط شهرداری قزوین بازدید جمالی نژاد از اتوبوس گردشگری ...

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۲

شانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری برگزار شد

شانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با محوریت "بازآفرینی شهری از ایده تا اجرا، مروری بر چالش‌ها و موفقیت‌ها در نمونه‌های موردی قزوین" به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ شانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با سخنرانی محمداسماعیل حافظی مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین  برگزار شد.

حافظی در این نشست بازآفرینی شهری را فرآیند پییچیده و چند وجهی دانست که به دنبال احیای مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری و ارتقای کیفیت زندگی در آنهاست.

وی از اهداف بازآفرینی شهری به ارتقای کیفیت زندگی در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری، افزایش عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری در شهر، حفظ و احیای هویت تاریخی و فرهنگی شهر، رونق اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی، حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: در این مسیر از جمله چالش‌های پیش روی مدیریت شهری تامین منابع مالی، جلب مشارکت مردم، هماهنگی بین دستگاههای مختلف، ملاحظات حقوقی و قانونی و تغییر نگرش و فرهنگ عمومی قابل می‌باشد.

وی ادامه داد: در شهر تاریخی و فرهنگی قزوین بازآفرینی اهداف خاصی را از جمله حفظ و احیای هویت تاریخی و فرهنگی قزوین به عنوان پایتخت صفویان، ایجاد شهری امن و تاب آور، رونق اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی، ارتقای عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری و ایجاد محیط زیستی پایدار دنبال می‌کند.

حافظی با بیان اینکه در این راستا بررسی پروژه‌های موردی بازآفرینی شهری، ابزاری ارزشمند برای درک عمیق‌تر این فرآیند پیچیده است، گفت:  این نوع بررسی‌ها با مطالعه دقیق و موشکافانه نمونه‌های واقعی بازآفرینی، امکان بررسی شناسایی عوامل موثر بر موفقیت و شکست طرح ها، کشف درس آموخته های ارزشمند، تعیین چالش ها و فرصت‌های پیشرو و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای کیفیت طرح های بازآفرینی را فراهم می‌کند.

وی از مزایای بررسی پروژه های موردی در بازآفرینی شهری  را ارائه تصویری واقعی از فرآیند بازآفرینی، کمک به درک چالش‌ها و موانع، شناسایی بهترین روش‌ها و تجارب موفق، امکان مقایسه و تطبیق طرح‌های مختلف و ترویج تبادل دانش و تجربه بین متخصصان و ذینفعان عنوان کرد.

وی در ادامه به تشریح چالش‌ها و موفقیت‌ها در نمونه‌های موردی بازآفرینی شهر قزوین پرداخت و توضیحات کامل درباره پروژه‌های بررسی ویژگی‌ها و تحولات شهر و معماری قزوین، ارتقاء هویت فرهنگی شهر قزوین از طریق بهبود نماهای شهری بر اساس آموزه های ایرانی-اسلامی، طرح مطالعاتی- پژوهشی و طراحی بدنه و نمادهای راه ابریشم، خوانش هنرهای اصیل قزوین به منظور شناسایی الگوهای طراحی، طرح مطالعاتی احیای کهن پیشه های شهر قزوین در شبستان سعدیه مجوعه سعدالسلطنه، طرح ساماندهی و احیا باغستان سنتی قزوین و طرح اجرایی احیای باغستان سنتی قرادآباد ارائه کرد.

وی همچنین درباره طراحی فضای تفرجگاهی باغ آخوند در محل باغات سنتی قزوین(بوستان ملاخلیلا)، طراحی و ساماندهی ورودی محله‌های تاریخی، طرح مشارکتی احیای بناهای رها شده و فضاهای خالی خیابان امام خمینی(ره) قزوین، تدقیق محدوده‌های بازآفرینی شهری و تدوین سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر قزوین، طراحی پروژه‌های مسکونی هادی آّباد، طرح راهبردی – عملیاتی احیا خانه‌های تاریخی تحت تملک نهادهای عمومی و دولتی شهر قزوین(22 خانه تاریخی) و مطالعه و تهیه طرح مرمت خانه مظاهری به ارائه توضیحات لازم پرداخت.

حافظی در این نشست به مطالعه و تهیه طرح فاز یک و دو نوسازی خانه موزه شهید چگینی، بررسی و امکان سنجی تبدیل فضای منبع آب قدیمی شهر به موزه آب و فضای فرهنگی، طرح اجرایی مسیر گردشگری محدوده دروازه درب کوشک تا دروازه امامزاده حسین و گذر آقا کبیر، تهیه طرح اجرایی دروازه های تاریخی شهر قزوین، ساماندهی حیاط بازار مسگرها، طرح ساماندهی محوطه و جداره در مجاورت امامزاده آمنه خاتون، بازپیرایی و ساماندهی بدنه دو طرف خیابان عبیدزاکانی قزوین، تهیه طرح ساماندهی جلوخان مسجدالنبی(ص)، بازپیرایی بدنه دو طرف خیابان پیغمبریه قزوین و طرح ساماندهی اراضی شمال آستان مقدس سلطان سیدمحمد(ع) اشاره کرد.

 

تصاویر مرتبط