سه‌شنبه ۱۳۹۴/۰۱/۱۱

گردشگران نوروزي در مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه مطرح کردند؛

قزوين شهري براي ورود به هزارتوي اعماق تاريخ کهن ايران

به گفته گردشگران نوروزي که از سراي سعدالسلطنه بازديد داشتند، قزوين شهري است که با بازديد مکان هاي تاريخي متعدد آن مي توان به هزار توي اعماق تاريخ کهن ايران سفر کرد، قزوين شهري است که با سرمايه گذاري مناسب مي تواند به قطب گردشگري ايران تبديل شود.

 

معصومه فيروزي: شهرقزوين يکي از قديمي‏ترين حوزه‏هاي تمدني ايران به شمار مي‌رود که بر اساس يافته‌هاي باستان شناسان سابقه ‏سکونت گزيني درآن به ده هزار سال پيش مي‌رسد وآثارتاريخي فراواني نظير سراي سعدالسلطنه،عمارت عالي قاپو، دولتخانه صفوي، حمام قجر، آب انبار سردار محله راه ري، آب انبار حاج کاظم، آب انبار سردار محله قملاق، کليساي کانتور، حمداله مستوفي، مدرسه صالحيه، آب انبار مسجد جامع، گنبد خمار تاشي مسجد جامع، حمام بلور، موزه خوشنويسي، برجهاي خرقان، قلعه حسن صباح، درياچه اوان را دارد که همواره مورد توجه علاقمندان و گردشگران داخلي و خارجي بوده است.
امسال شاهديم اين امر بوديم که به همت مديريت شهري و ساير دستگاه هاي ذي ربط جشنواره نوروزي در سراي سعدالسلطنه قزوين برپا شد تا گردشگران بيش از پيش با هويت و فرهنگ ، صنايع دستي و سوغات شهر قزوين آشنا شوند ، در همين راستا گفت وگويي داشتيم با گردشگران نوروزي که از سراي تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه بازديد کرددند.
به گفته گردشگران نوروزي که از سراي سعدالسلطنه بازديد داشتند، قزوين شهري است که با بازديد مکان هاي تاريخي متعدد آن مي توان به هزار توي اعماق تاريخ کهن ايران سفر کرد، قزوين شهري است که با سرمايه گذاري مناسب مي تواند به قطب گردشگري ايران تبديل شود.
علي رضايي، يک گردشگر اهل مشهد است که اظهار مي کند: تاکنون از بيشتر بناهاي تاريخي داخل شهر قزوين بازديد کرده ام، نسبت به 3 سال گذشته  شهرداري قزوين اقدامات بسيار خوبي در زمينه ايجاد امکانات براي جذب گردشگر در اين شهر انجام داده است.
به گفته وي قزوين با داشتن ظرفيت هاي فراوان و متنوع تاريخي، طبيعي و تفريحي مي تواند به قطب گردشگري ايران تبديل شود، البته لازمه تحقق اين امر تبليغات گسترده و شناساندن اين مکان ها به گردشگران داخلي و خارجي است، به نظر مي رسد در اين زمينه تا حدودي کم کاري شده است.
رضايي از برپايي جشنواره نوروزي در سراي سعدالسلطنه اظهار خرسندي کرد و گفت: حضور در اين مکان به انسان حس خوبي را منتقل مي کند و اين حس در دنياي پر از استرس و هياهوي امروز حتي براي دقايق کوتاهي غنيمت است و قزوين از اين فضاي مذهبي و تاريخي فراوان دارد.
وي همچنين از راه اندازي  تله سي‌يژ در منطقه بکر و زيباي زرشک و کامان و دهکده طبيعت در بوستان ملي باراجين بسيار اظهار رضايت کرد و گفت: برپايي چنين مکان هايي به طور قطع سبب جذب گردشگران طبيعت به ويژه نسل جوان مي شود.
سکينه معنوي، يک گردشگر نوروزي از آمل نيز با اين مطلب که اولين بار است که از مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه بازديد مي کند، مي گويد: سعداسلطنه به دليل فضاي بسيار مطلوبي که دارد در خارج از ايام نوروز نيز مي تواند گردشگران فراواني را جذب کند، فقط نيازمند اطلاع رساني مناسب است.
وي خاطرنشان مي کند: يکي از ويژگي هاي منحصر به فرد اين جشنواره نوروزي اين است که مي توان به صورت متمرکز با بيشتر صنايع دستي، هنرهاي اصيل قزوين نظير خوشنويسي و سوغات قزوين آشنا شد، در اين جشنواره از برگزاري چوگان بازي با خبر شدم که کار بسيار خوبي است، همسر من يکي از طرفداران اين بازي قديمي و محلي است.
معنوي ضمن اظهار رضايت از برپايي موزه سنگ و غرفه مجسمه ساز قزويني، مي افزايد: شايسته است، روي هر کدام از سنگ ها نام سنگ ها نوشته مي شد تا اطلاعات عمومي بازديد کنندگان افزايش مي يافت.
 مهدي شيخ، يکي ديگر از گردشگران نوروزي از استان البرز نيز مي گويد:برپايي چنين جشنواره هايي در فضاهاي تاريخي سبب ترويج فرهنگ بومي هر شهري مي شود و حفظ اين آثار و فرهنگ نقش بسزايي در رشد و توسعه مردم دارد.
وي از مسئولان برگزاري اين جشنواره نوروزي خواست تا در راستاي دائمي شدن غرفه هاي اين جشنواره در سراي سعدالسلطنه اقدام کنند تا گردشگران در طول سال بتوانند ضمن بازديد از اين مکان تاريخي با آثار و صنايع دستي استان قزوين نيز آشنا شوند.
شيخ حمام قجر، مسجد جامع و بوستان ملي باراجين را از ديگر مکان هايي ذکر کرد که در طول اقامت در قزوين از آن بازديد کرده است و مي گويد:ظرفيت هاي فراواني در قزوين وجود دارد که در صورت ايجاد مکان هاي اقامتي مناسب در شهر مي توان گردشگران بيشتري را به قزوين جذب کرد.
زينب حکيم زاده، يک گردشگر نوروزي از قزوين نيز مي گويد: اطلاعي از دائمي بودن غرفه هاي راسته وزير نداشته است، در غير اين صورت از اين مکان در طول سال بازديد و خريد مي کرد، بنابراين مي طلبد مسئولان اطلاع رساني بيشتري حداقل براي شهروندان قزويني  داشته باشند.
وي اظهار مي کند: سراي سعدالسلطنه مجموعه بسيار زيبايي است و برپايي جشنواره نوروزي در اين مکان اقدام بسيار خوبي بوده است که از سوي مسئولان صورت گرفته است، برپايي همايش ها و جشنواره ها در مکان هاي تاريخي نظير اين مجموعه و ساير فضاهاي مذهبي و تاريخي مي تواند گامي موثر در معرفي شهر قزوين باشد.

حکيم زاده خاطرنشان مي کند:بخش‌هاي قديمي شهرها  همواره حامل روح اجتماعي و فرهنگي شهر است، حفظ هويت شهرها که اغلب در مرکز شهر و بافت‌هاي تاريخي قرار دارند، بهترين روش براي بيان تاريخ و هويت ملي هر شهر است، اميدواريم با اطلاع رساني بهتر شاهد رونق صنعت گردشگري داخلي و خارجي در قزوين باشيم.
اين گردشگر قزويني تصريح مي کند:البته پيش از هر اقدامي ابتدا بايد يک اطلاع رساني مناسب در سطح استان صورت گيرد تا شهروندان قزويني بيش از پيش با فرهنگ و تمدن و تاريخ خويش آشنا شوند و به جاي مسافرت به شهرهايي نظير اصفهان، شيراز و استان هاي شمالي اقدام به قزوين گردي کنند.
اسماعيل منصوري يک گردشگر از شهر زيباي شيراز نيز مي گويد: در برگشت از شمال کشور در قزوين اقامت کرديم و قصد بازديد از مکان هاي تاريخي شهر را داريم، سراي سعدالسلطنه اولين مکان است که در حال بازيد مي باشيم، زبان از بيان شگفتي هاي اين معماري عاجز است، برپايي جشنواره نوروزي نيز بر زيبايي اين مکان افزوده است.
وي از مديريت شهري قزوين خواست تا ندابير اساسي در زمينه کيفيت نامناسب آسفالت ورودي هاي شهر اتخاذ کنند، معابر سطح شهر وضعيت مطلوبي دارند ولي در برخي از خيابان ها راهنماي مسير وجود نداشت که همين امر سبب سردرگمي مسافران مي شود.
ميثماحمدييک گردشگر ديگر از تهران كه قصد سفر به رشت را دارد،، مي‌گويد: ورودي شهرقزوين  در مقايسه با  سال هاي گذشته بهتر شده است و احداث پل ها و المان هاي زيبا به شهر جلوه اي خاصي بخشيده و عبور و مرور را براي مسافران تسهيل کرده است.
احمدي مي افزايد: ديروز به بازديد از مکان هاي تاريخي مانند موزه مردم شناسي قجر، عمارت چهلستون مسجد جامع رفتيم که برايمان بسيار جالب بود و امروز نيز از سراي سعدالسلطنه بازديد مي کنيم و سپس به سفر خود ادامه دهيم.
وي در خصوص کيفيت جشنواره نوروزي نيز اظهار مي کند: برپايي چنين جشنواره هايي در مکان هاي تاريخي کار بسيار ارزشمندي است، از سوي ديگر مي توان در خصوص صنايع دستي، سوغات و هنرهاي اصيل قزويني نظير خوشنويسي اطلاعات خوبي کسب کرد.
به گفته گردشگران نوروزي شهر قزوين با داشتن آثار تاريخي ارزشمندي که در اين شهر و استان نهفته است، مي تواند تجربه جذابي براي سفرهاي سياحتي و زيارتي هموطناني باشد که در ايام سال به ويژه تعطيلات نوروز به استان قزوين سفر مي کنند.

 

تصاویر مرتبط