دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۸

تشریح تجربه بازآفرینی محله هادی‌آباد قزوین در هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری

هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با محوریت " بازآفرینی شهری و ضرورت توجه به بافت‌های ناکارآمد و مرور تجربه محله هادی آباد قزوین" به صورت وبینار و حضوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین؛ هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری با سخنرانی آرش رشوندآوه، رییس دبیرخانه انتقال تجارب برتر بازآفرینی شهری منطقه 4 کشور برگزار شد.

در این نشست رشوندآوه بازآفرینی شهری را به معنای تعیین یک چشم انداز و چارچوب راهبردی، یکپارچه، بلندمدت، منعطف و زمینه‌گرا برای توسعه و حفاظت توامان و اهداف عملیاتی واضح، مشخص و تحقق پذیر در مسیر اهداف توسعه پایدار در مقیاس کلان (منطقه شهری) تا مقیاس خرد (فضای شهری) و با مشارکت حداکثری تمام کنشگران و دخیلان عنوان کرد.

وی بازآفرینی شهر را به ‌عنوان یکی از جامع‌ترین و مؤثرترین ابزارهایی شناخته شده می‌داند که دولت‌ها می‌توانند از آن نه تنها برای پیشبرد توسعه اقتصادی، بلکه برای ارتقای شهرهای فراگیر، تاب‌آور، ایمن‌تر و پایدارتر استفاده کنند.

 رشوندآوه با تشریح آسیب‌شناسی مداخله در بافت‌های هدف بازآفرینی گفت: عدم پیش‌نگری و توجه به سیاست ها و برنامه های پیشگیرانه در گسترش محدوده ها و محله های نابسامان شهری، بی‌توجهی به سهم و حضور شهروندان و همکاری نهادهای مدنی در سیاستگذاری برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری، عدم وفاق ملی و عدم همگرایی دستگاه‌های مختلف دخیل در فرآیند بازآفرینی محله‌ها و محدوده‌های هدف و توجه صرف به ابعاد کالبدی و زیباشناسی در امر ساماندهی و بهسازی محدوده‌های هدف و عدم توجه اقدامات به سرزندگی اجتماعی و اقتصادی و ملاحظات زیست محیطی، عدم ایفای نقش صحیح کنشگران مختلف دخیل به ویژه درگیری ها و مداخله‌های اجرایی مستقیم دولت و شهرداری ها در فرایند بهسازی و نوسازی شهری از جمله آسیب ها از تحلیل اجرای طرح ها و برنامه های سه دهه مداخله در بافت های نیازمند بهسازی و نوسازی شهری است.

وی بی‌توجهی به ارزش‌ها و ثروت‌های فرهنگی- تاریخی شهرها و در معرض خطر تخریب بودن ثروت‌های تاریخی فرهنگی ناشی از بی‌توجهی طرح‌ها و برنامه‌های در دست اقدام، کیفیت نازل و نا ایمن ساخت وساز در حوزه‌ی نوسازی شهری، عدم تامین تسهیلات و مشوق های لازم به ساکنان و مالکان از دیگر آسیب ها از تحلیل اجرای طرح ها و برنامه های سه دهه مداخله در بافت های نیازمند بهسازی و نوسازی شهری عنوان کرد.

وی هدف از بازآفرینی شهری در محورهای حکمروایی، رونق اقتصادی، رفاه اجتماعی، کیفیفت زندگی و محیط کابدی را ارتقا زیرساخت ها، محیطی طبیعی و ساخته شده، توجه به ضرورت ها و الزامات پایداری محیط، حمل و نقل و ارتباطات، ارتقا وضعیت بهداشت، ارتقا وضعیت آموزش، ارتقا وضعیت جرائم،ارتقا وضعیت مسکن، ارتقا ارائه خدمات پایه اجتماعی، تقویت چشم انداز اقتصادی شهری، اشتغال زایی، درآمد، مشاغل، فرصت های شغلی، مهارت‌ها، تصمیم سازی و مشارکت اجتماع محلی و درگیر کردن تمامی دخیلان، شیوه رهبری و مدیریت عنوان کرد.

رشوندآوه معیارهای اصلی شناسایی محدوده‏ها و محلات ناکارآمد را مخاطرات، نازل بودن کیفیت محیط کالبدی، نازل بودن کیفیت زندگی عنوان کرد.

وی به ارائه تعدادی از تجربیات جهانی  و همچینین تجربیات ایران در زمینه بازآفرینی شهری پرداخت و همچنین در این نشست به تجربه روند بازآفرینی محله هادی آباد در شهر قزوین پرداخت.  

وی با تصریح اینکه همگام با روند نزولی ساخت مسکن در محدوده‌های ناکارمد شهری در تمام استان‌ها و شهرهای کشور، در قزوین نیز طی 12 سال اخیر این روند به ثبت رسیده است، گفت: در سال گذشته صدور 76 پروانه ساختمانی در بافت فرسوده به ثبت رسید.  

این مسئول با بیان اینکه محله هادی‌آباد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محدوده‌های حاشینه‌نشینی و بافت فرسوده در کنار بافت تاریخی قزوین شکل گرفته است، گفت:504 هکتار از بافت شهر قزوین فرسوده می‌باشد که 8درصد از مساحت شهر قزوین را در برگرفته است.

وی اضافه کرد: بر اساس نقشه گذربندی‌ها، 87 درصد معابر محله هادی آباد عرضی برابر و کمتر از 8 متر دارند که میزان نفوذناپذیری بافت این محله را مشخص می‌کند و همچنین بر اساس نقشه کیفیت ابنیه، 80 درصد پلاک‌های واقع در محدوده هادی آباد در سطح کیفی تخریبی و 15 درصد در سطح مرمتی قرار دارد که نشان از فرسودگی املاک در این محدوده شهری دارد.

وی به تصویب و تدوین سیاست ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اشاره کرد: بسته ضوابط تشویقی متضمن نوسازی کالبدی محله هادی آباد در کمیته فنی کمیسیون طرح تفصیلی  و کمیسیون ماده پنج، ستاد بازآفرینی استان با حضور جناب آقای دکتر آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس شرکت بازآفرینی شهری ایران، صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین مطرح و تصویب شد.

رشوندآوه به تشریح روند اجرای طرح بازآفرینی محله هادی‌آباد پرداخت و گفت: گام‌های موثری در اجرای طرح بازآفرینی شهری هادی آباد صورت گرفته است که می‌توان به آیین بهره‌برداری پروژه سرمایه گذاری 330 واحد مسکونی محله هادی آباد با حضور جناب آقای دکتر آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهردار قزوین و مدیران استان و شهر به عنوان اولین پروژه «کلید به کلید» در استان قزوین اشاره کرد.

 

انتانتهای پیام/

تصاویر مرتبط