سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۷/۱۳

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين:

کارگاه «دانش آموز سالم با کوله پشتي مناسب» برگزار شد

به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين گفت: کارگاه آموزشي پيشگيري و كنترل فشار خون ويژه بانوان خانه دار در فرهنگسراي شهيد رجايي قزوين برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ آشوري، کارشناس سلامت در کارگاه آموزشي «دانش آموز سالم با کوله پشتي مناسب» که در فرهنگسراي شهيد رجايي برگزار شد، گفت:کوله پشتي معمول ترين وسيله حمل دفتر و ديگر وسايل مورد نياز به مدرسه مي باشد، به عبارتي کيف يا کوله پشتي همراه هميشگي کودکان در طول سال تحصيلي است.

آشوري افزود: کوله پشتي، اگر به صورت صحيح و مناسب انتخاب شود مناسبترين وسيله براي حمل وسايل روزانه است، زيرا مي تواند به حمل متقارن وسايل کمک مي کند.

وي اظهار کرد: از سوي ديگر استفاده از کوله پشتي نامناسب و غير ارگونوميک، نه تنها مفيد نيست، بلکه مي تواند صدمات جبران ناپذيري را به ستون فقرات کودکان و دانش آموزان تحميل کند. اين صدمات به ويژه در دانش آموزان مقطع ابتدايي به دليل رشد سريعتر جسمي، جديتر هستند.

به گفته اين کارشناس، وقتي کوله پشتي سنگين باشد، کودک بيش از حد پشت را قوسدار کرده يا سر و تنه را به جلو خم مي کند تا بتواند وزن آن را تحمل کند، به علاوه ممکن است پشت کودک بيش از حد به عقب کشيده شود و گودي  کمر او زياد شود، وضعيت بدني او تغيير شکل مي دهد و رو به جلو، با کمر پيچ خورده يا متمايل به يک سمت مي شود. اين فشار وارده بر روي عضلات گردن و پشت، موجب فعاليت بيش از حد ماهيچه ها شده و آنها را خسته و منقبض ميکند و در نتيجه گردن، شانه ها و پشت را نسبت به فشارها و ضربه هاي وارده آسيب پذيرتر خواهد کرد.

آشوري افزود: درد گردن، کمردرد، گودي کمر، انحراف در ستون فقرات، انحناهاي غيرطبيعي ستون فقرات، ايجاد فاصله ميان مهره ها،ابتلا به دردهاي عصبي، شانه هاي نامتقارن، ناهنجاريهاي قامتي  و حتي در مواردي آسيب به رشته هاي عصبي از جمله اين آسيب‌ها و مشکلات به شمار مي روند.                                                                

وي به بيان خصوصيات ظاهري يك كوله پشتي مناسب پرداخت و گفت:به طور مثال کوله پشتي بايد از سبک ترين جنس  و بادوام و از نوع قابل شستشو انتخاب شود،اندازه کوله بايد متناسب با سن و جثه دانش آموز باشد،به عنوان مثال بايستي پهناي کوله با عرض تنه کودک هم خواني داشته باشد.

وي اضافه کرد:به خاطر داشته باشيد که کوله بزرگتر هميشه به معني کوله بهتر نيست، به همين دليل همواره بايد کوله متناسب با نيازها تهيه شود و کوله کوچکتر را براي فرزندان خود انتخاب کنيد.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط